De carrière van Whitney Houston duurde al 15 jaar, toen ze 19 jaar geleden My Love Is Your Love uitbracht. Toch was het pas haar vierde studioalbum en het was er bijna niet gekomen. Eigenlijk was Houston nieuwe tracks voor haar Greatest Hits aan het opnemen. Dit liep zo lekker dat er een volledig album verscheen. Helaas is het haar laatste classic, weten we nu Houston niet meer is.

My Love Is Your Love stond op nummer één in ons land en was ook in de rest van de wereld een groot succes. Het leverde Houston vijf hitsingles en zeven Grammy nominaties op. Ook de bijbehorende toernee was spectaculair. Eind 1999 stond Houston tweemaal in een uitverkocht Ahoy, haar allerlaatste optredens in Nederland.

Uiteindelijk was My Love Is Your Love het op-één-na best verkochte album van 1999 in Europa. Veel Houston fans van het eerste uur zullen met warme herinneringen terugdenken aan deze periode. Maar het leverde de diva ook veel nieuwe volgelingen op.

De beste producers en liedjesschrijvers van het moment werden aangetrokken om Houston eind jaren ’90 een modern geluid te geven. Rodney Jerkins, Wyclef Jean, Missy Elliott, Diane Warren en Lauryn Hill mochten een nummertje maken met de superster. Je zou denken dat zo’n eer het beste in ze naar boven haalde. Ja en nee.

De melodie van “If I Told You That” lijkt wel heel erg op die van “The Boy Is Mine”, dat Rodney Jerkins eerder dat jaar produceerde voor Brandy & Monica. De beats op Missy Elliott’s “In My Business” hadden we al vaker gehoord op andermans hits. En Diane Waren’s “I Learned From The Best” doet wel heel erg denken aan “Too Gone, Too Long” dat ze voor En Vogue schreef.

Maar Houston tilt de nummers naar een hoger niveau met haar uitmuntende vocalen. Op My Love Is Your Love zingt ze met meer overgave dan voorheen. Ze geeft kleur aan “In My Business” en “I Learned From The Best”, welke over Houston’s turbulente media- en liefdesrelaties lijken te gaan. En op “If I Told You That” swingt de soul diva de pan uit.

Aan de andere kant leverden de producers wat van hun beste werk in jaren – en dat van Houston. Jerkins’ “It’s Not Right But It’s Okay” is een indrukwekkende urban track met two-step invloeden. Wyclef Jean’s “My Love Is Your Love” is een onweerstaanbare Bob Marley rip-off. En wie had gedacht dat Missy Elliott het in zich had om een liefdesballad als “Oh Yes” te pennen?

Maar het blijft Houston die de touwtjes in handen heeft. Ze zingt “It’s Not Right But It’s Okay” en “I Bow Out” met een ‘bite’ die we niet eerder van haar hoorden. Op “My Love Is Your Love” is ze juist ingetogen, maar daardoor overtuigender. En op de Stevie Wonder cover “I Was Made To Love Him”, geproduceerd door Lauryn Hill, zingt Houston moeiteloos een mix van hip hop en gospel.

Het beste nummer kwam niet van een nieuwkomer, maar van de oude, vertrouwde Babyface.  “Until You Come Back” klinkt als een volwassen versie van “Saving All My Love For You” uit 1985. Houston zingt de sterren van de hemel op deze power ballad, zoals alleen zij dat kan. Ook “Heartbreak Hotel” (met Faith Evans en Kelly Price) en “When You Believe” (met Mariah Carey) zijn juweeltjes. Ze bewijzen dat Houston zelfverzekerd genoeg was om samen te werken met andere nachtegaaltjes.

Van al haar albums is My Love Is Your Love het meest flitsend, dankzij de hippe producers. Toch is het Houston die zorgt voor een sensationeel resultaat, door haar bevlogen interpretatie . Ook heeft het de pit en zelfverzekerdheid die haar eerdere, en vooral latere, werk wel eens mist.

Het maakt weer duidelijk waarom Houston zo ver boven andere zangeressen uitstak. Vakmensen bezorgden haar hits, maar Houston maakte er klassiekers van. Daarom is My Love Is Your Love 19 jaar later één van de vele classics waarop Whitney Houston’s stem voortleeft.