Gedurende de jaren ’90 was Mariah Carey onaantastbaar. Ze scoorde in die periode veertien #1 hits afkomstig van negen multiplatina albums. Met haar zevende studioalbum nam ze niet alleen afscheid van de mensen die haar groot maakten. 18 jaar geleden was Rainbow ook het afscheid van Mariah Carey zoals we haar in de jaren ’90 kenden.

In 1990 maakt Mariah Carey een verpletterende indruk als ze haar debuutsingle “Vision Of Love” uitbrengt. Muziekliefhebbers vallen met bosjes voor dit nieuwe talent. Sony platenbaas Tommy Mottola heeft Carey ontdekt dankzij een demo-tape die zangeres Brenda K. Starr hem overhandigde. Hij ziet haar als een waardige concurrente van Whitney Houston.

mariah carey vision of loveHij heeft gelijk. Carey’s debuutalbum behaalt de diamant status (10 miljoen verkochte exemplaren) in de VS en levert haar vier #1 hits op. De hits blijven daarna komen, net als de succesvolle albums. Mottola en Carey treden een paar jaar later in het huwelijk.

En ze leefden nog lang en gelukkig? Nope. Carey is ontevreden over de invloed die Mottola op haar muziek uitoefent. Ze wil meer R&B en hip hop in haar liedjes verwerken, maar haar baas is bang dat ze zichzelf daarmee van het poppubliek vervreemdt. Een paar jaar later is het echtpaar gescheiden. Maar Carey heeft nog steeds een contract bij Sony waar ze niet onderuit kan.

In 1999 is het dan eindelijk zover, Carey hoeft nog maar één album uit te brengen voor ze een vrij mens is. Ze verspilt geen tijd en neemt Rainbow binnen drie maanden op in een studio op het Italiaanse eiland Capri, ver weg van de mensen die haar hielpen een icoon te worden. Het gevolg is dat Rainbow niet de kwaliteit heeft van Carey’s eerdere werk, maar wel een paar van haar beste nummers ooit oplevert.

In 1999 is de populariteit van r&b én tienerpop op een hoogtepunt. Carey voelt de hete adem van jonge popprinsessen als Christina Aguilera in haar nek. En ze ziet haar collega’s de top van de hitlijsten bereiken met een nieuw r&b geluid op “No Scrubs” (TLC) en “Bills, Bills, Bills” (Destiny’s Child).

Mariah Carey rainbow promoCarey onderneemt meteen actie. Ze huurt de makers van “No Scrubs” en “Bills” in om haar een plastic r&b geluid op maat te bezorgen. “X-Girlfriend” is in 1999 een geinige track, maar klinkt nu uitermate gedateerd. Om haar pop appeal veilig te stellen, neemt Carey een duet op met boyband 98 Degrees. Tweede single “Thank God I Found You” wordt begin 2000 haar vijftiende #1 hit. Maar het geldt vijftien jaar later als één van de singles die fans maar al te graag vergeten.

Het is een ander verhaal voor de eerste single. “Heartbreaker” is een vrolijke, up-tempo mix van pop en r&b die nog steeds heel goed klinkt. Een rap van Jay-Z geeft het net dat beetje pit dat het tot een klassieker maakt. En in de bijbehorende videoclip is ook een nieuwe kant van Carey te zien. Ze blijkt humor te hebben!

Haar acteerprestaties zijn niet top, totdat ze in de huid van alter-ego Bianca kruipt. Deze ‘mean girl’ is hilarisch en de toiletscène uit “Heartbreaker” wordt legendarisch. Tijdens de promotie van Rainbow laat Bianca zich vaker zien, zoals in een grappig MTV interview.

Op Rainbow is Carey’s vaste medecomponist Walter Affansief al afwezig. Samen creëerden zij talloze Mariah classics, maar ze hebben ruzie. Hij wordt ingeruild voor het duo Jimmy Jam & Terry Lewis (Michael Jackson, Prince, Janet). Samen maken zij de beste nummers op Rainbow.

Jam & Lewis schrijven met Carey twee van haar meest persoonlijke nummers. “Can’t Take That Away (Mariah’s Theme)” is een adembenemende ballad met een indrukwekkende climax. Vijftien jaar later schittert het als hoogtepunt in Carey’s oeuvre. Hetzelfde geldt voor “Petals”, een ingetogen pianoballad over de verstoorde relatie met haar zus. Het is één van Carey’s meest persoonlijke nummers ooit.

mariah carey rainbow era“Bliss” is een vocaal hoogstandje dat duidelijk geïnspireerd werd door Minnie Riperton. Jam & Lewis zullen wel gesmuld hebben van Carey’s fluitketelnoten in de studio. Ook produceerden zij “Against All Odds”, een waanzinnige Phil Collins cover. Carey overtreft zichzelf op dit meesterwerkje.

Carey’s liefde voor hip hop is overduidelijk op Rainbow. Zonder haar ex-man kan ze gasten als Usher en Master P vragen om mee te werken. Vijftien jaar later zijn vooral “Crybaby” (met Snoop Dogg) en de remix van “Heartbreaker” (met Da Brat en Missy Elliott) nog de moeite waard. De video voor “Heartbreaker Remix” is tevens berucht om de sexy beelden, een kant die Carey ook steeds meer laat zien.

Hoewel de verkoopcijfers weer hoog zijn, is Rainbow het eerste Mariah Carey album in jaren dat niet op #1 terecht komt in de VS. Bij de derde single bereikt het conflict tussen Carey en Sony een hoogtepunt. De diva kiest het inspirerende “Mariah’s Theme”, terwijl haar platenmaatschappij een up-tempo wil. Het promotiebudget wordt bevroren en het is de eerste Mariah Carey single die niet hoog in de charts komt.

"Me. I Am Mariah... The Elusive Chanteuse" Deluxe coverHierna verlengt Carey haar contract met Sony niet. Het is het einde van een gouden tijdperk voor beide partijen. Carey neemt één album op voor Virgin en sluit zich in 2002 aan bij Island Def Jam, waar ze vooral succes boekt met The Emancipation Of Mimi.

In het voorjaar van 2014 is het ‘history all over again’ als Carey’s conflict met haar platenmaatschappij tot een climax komt. De diva heeft de release van een album bijna een jaar uitgesteld en Island Def Jam is het zat. Ze geven haar een ultimatum en brengen het uiteindelijk uit geheel tegen de wil van de zangeres in. Carey sabotteert het project door het een belachelijke titel te geven en alle promotie te boycotten.

Het is jammer, want Me… I Am Mariah. The Elusive Chanteuse is een prachtig album. Mariah Carey zit er niet mee. De diva is op dit moment bezig met een tour en een nieuwe kerstfilm. Ook al is ze nu nog relevant, velen zullen de zangeres uit haar hoogtijdagen missen. Maar als je Rainbow opzet, kun je weer even genieten van Mariah Carey die voor de laatste keer in haar jaren ’90 modus is. Gimme your love, gimme your love!