De eerste single van Memoirs of an Imperfect Angel is net als Carey zelf: over de top. Met bombastische beats bezingt ze in “Obsessed” haar vete met Eminem. En in de video verkleedt ze zich zelfs als een blanke rapper. Alles voor een hit. Mariah Carey is namelijk nog altijd in de race om het record aantal nummer één hits in de Verenigde Staten te verbreken.

Met “Obsessed” lukte het niet. Daarom doet ze een tweede poging met een cover, wat in de jaren ’90 gegarandeerd succes was. Carey’s versie van Foreigner’s “I Want To Know What Love Is” bevat helaas niet de krachtige vocalen van een “Hero” of “Without You”. Het is dus nog maar de vraag of dit verder aardige nummertje de toppen van de hitlijsten zal halen.

De rest van Memoirs of an Imperfect Angel heeft weinig met hitsingles te maken. Het is meer een conceptalbum. De titel refereert naar Minnie Riperton’s Perfect Angel. Maar behalve de vele fluitketelnoten van Carey lijkt Memoirs nergens op deze klassieker uit 1974.

Een betere vergelijking is haar eigen Butterfly uit 1997: mid-tempo nummers met hijgerige vocalen die een dromerige sfeer scheppen. Perfect dus voor Carey’s stem anno nu. Het resultaat is goed, als je van gelikte r&b houdt tenminste. Zo niet, dan is Memoirs de belichaming van alles wat dit genre lelijk maakt.

Zo ja, dan kun je wegzwijmelen op ballads als “H.A.T.E.U.” en “The Impossible”. Carey’s nasale stemt komt helemaal tot zijn recht op deze druilerige nummers. Ook op de sterke opener “Betcha Gon’ Know” klinkt zij uitermate goed als ze de gevatte tekst ten gehore brengt: ‘I’mma la-la-la-la-la-laugh right in your face boy’.

Carey heeft sowieso haar best gedaan op de teksten. Helaas vallen deze niet echt op door de productie. Het merendeel van Memoirs is in handen van The Dream, die ook verantwoordelijk was voor “Touch My Body”. Hij streeft er niet naar zijn tracks een uniek geluid te geven. Dit maakt Memoirs nogal eentonig.

Gelukkig zijn er genoeg uitschieters. Op het vrolijke “Up Out My Face” is Carey hilarisch, met teksten als ‘not even a nail technician with a whole lotta gel and acrylic can fix this’. “Ribbon” is een liefdeslied met een heftige beat: ‘you got me wrapped up, packed up, ribbon with a bow on it’.

Hoogtepunt is “It’s A Wrap” waarop Carey even écht soul heeft. Het meest persoonlijke moment op Memoirs is “Languishing”, een juweeltje waarop ze slechts begeleid wordt door een piano. Het doet denken aan haar oude werk.

Maar de oude Mariah Carey is niet meer. De zangeres die in 2005 herrees met The Emancipation Of Mimi maakt liedjes die haar geestige persoonlijkheid weer moeten geven.

Carey zou er verstandig aan doen weer met veel verschillende producers samen te werken, zoals ze op haar comeback-album deed. Dan worden haar memoires misschien wat memorabeler. Op dat gebied is haar laatste album namelijk niet over de top.