Precies 6 jaar geleden overleed Amy Winehouse. Nog altijd wordt de opvallende zangeres enorm gemist. Het laatste Winehouse liedje hoorden we in 2012 toen het tiende album van rapper Nas verscheen. Track 13 van Life Is Good is wel heel bijzonder: een postume samenwerking met Amy Winehouse. Op “Cherry Wine” konden we weer even van haar genieten.

Het is nog altijd een verademing om Amy’s authentieke vocalen te horen tussen de raps van Nas. Vooral haar jazzy ‘ad libs’ aan het einde van “Cherry Wine” zijn een genot voor het oor. En doen weer beseffen wat een talent er verloren ging toen Winehouse tot ‘the 27 Club’ toetrad.

Hip hop
Deze bestaat uit artiesten die op 27-jarige leeftijd stierven, vaak door drugs- en drankgebruik. Muzikale genieën als Janis Joplin en Jimi Hendrix gingen haar voor naar de hemel. Maar waarschijnlijk zit Winehouse daar te chillen met grote voorbeelden als Sara Vaughn, Ella Fitzgerald en Donny Hathaway. Hun jazz- en soulmuziek vormt de blauwdruk voor het werk van Amy Winehouse.

Maar ook hip hop speelt een grote rol in haar muzikale vorming, wat vooral op debuut Frank goed te horen is. Het is dan ook gepast dat Nas (de Mr. Jones op het gelijknamige nummer) haar met “Cherry Wine” de laatste eer bewijst. De titel is ook toepasselijk, want Amy’s muziek is als kersenwijn: kleurrijk, met een kenmerkende smaak.

Muzikale erfenis
Hoe langer je ernaar luistert, hoe meer verrassende dingen je ontdekt. Haar stem is tijdloos en de teksten geniaal. Met Frank zette ze zichzelf op de kaart en met Back To Black bracht ze de soulmuziek weer terug. Haar muzikale erfenis is met slechts twee studioalbums zeer rijk te noemen. Laten we proosten en genieten van haar tien mooiste erfstukken.

1. “Rehab”
Met behulp van een flinke dosis zelfspot en bosa nova, brengt Winehouse een swingende ode aan haar alcoholverslaving. Het belichaamt alles wat Amy was en is daarmee hét nummer waarmee ze voortleeft.

2. “Valerie”
Het is bijna niet te geloven dat Amy dit niet zelf heeft geschreven. Deze Zutons cover past perfect in haar repertoire. De ska-uitvoering van Mark Ronson en Winehouse brengt de fictieve Valerie écht tot leven.

3. “Back To Black”
Vanaf de eerste seconden voel je al zwarte wolken vormen boven de vrolijke Motown klanken. Winehouse bezingt haar demonen met een dramatische tekst: ‘We only said goodbye with words, I’ve died a hundred times.’ Een pijnlijk mooie soul klassieker.

4. “F*** Me Pumps”
Het moet hilarisch geweest zijn, met een adolescente Amy bars in London afstruinen. Kuddegedrag in het uitgaansleven wordt spitvondig door Winehouse geanalyseerd. En ze voegt de term ‘fuck me pumps’ toe aan onze vocabulaire.

5. “Love Is A Losing Game”
Het kortste liedje op Back To Black, maar ook het meest intieme. Winehouse bezingt recht vanuit haar hart hoe ze zich voelt over haar grootste verslaving: liefde.

6. “Stronger Than Me”
Haar vriendje krijgt er verbaal flink van langs op deze debuutsingle. Via geestige woordspelingen bezingt Winehouse dat ze ‘not amused’ is . De eerste kennismaking met Amy’s unieke stem en humor kon niet beter.

7. “Half Time”
Een prachtig soulstuk dat zo uit de jaren ’70 zou kunnen komen. Amy Winehouse bewijst weer eens dat ze een ‘old soul’ was. Geboren in het verkeerde tijdperk en te vroeg gestorven.

8. “Me & Mr. Jones”
Wat een ‘fuckery’ inderdaad, dat je date geen kaartje voor Nas’ concert regelt. Als je Slick Rick’s gig ook al door hem hebt gemist, is zoiets onvergeeflijk. ‘Nowadays you don’t mean dick to me’ zingt Amy terecht.

9. “You Sent Me Flying”
Over een hip hop beat, bouwt Winehouse op jazzy wijze de spanning op. Ze heeft een wel erg originele manier om te beschrijven dat ze is gedumpt: ‘You sent me flying, when you kicked me to the curb.’ En dat terwijl ze hem haar Outsidaz en Erykah Badu cd’s heeft geleend.

10. “Wake Up Alone”
Amy Winehouse was een begaafd tekstschrijfster. Op poëtische wijze uit ze haar eenzaamheid: ‘Soaked in soul, he swims in my eyes by the bed. Pour myself over him, moon spilling in..’

En ze wordt alleen wakker. Net zoals ze op 23 juli 2011 stierf.