‘Wat een maf mens!’ Dat denk je als je haar muziek voor het eerst hoort. Zelfspot en dramatiek waren Amy Winehouse namelijk niet vreemd. Zo is de hit “Rehab” een swingende ode aan haar onvermogen tot afkicken van verslavende middelen.

Als je uit volle borst meezingt vergeet je dat het misschien wel een schreeuw om hulp is. Dit krijgt een nare bijsmaak door haar vroegtijdige overlijden op 23 juli 2011, welke onmogelijk los te koppelen lijkt van haar alcohol- en drugsverslaving.

Als Winehouse in 2003 debuteert met Frank is het moeilijk te geloven dat zij een tiener is tijdens de opnames. Niet alleen door Amy’s merkwaardige uiterlijk, maar vooral door haar enorme talent. Ze smelt moeiteloos allerlei muziekstijlen als jazz, soul en hip hop samen tot een fris, eigen geluid. De zelfgeschreven teksten zitten vol geestige woordspelingen (‘like the news, every day you get pressed’) en verraden dat Amy niet zomaar een adolescent uit Londen is.

Hoewel zij veel aandacht besteedt aan de andere sekse, maken nummers als “Stronger Than Me” duidelijk dat Amy verre van bevredigd is op dit gebied. Ze verwoordt haar verslaving aan het mannelijke geslacht met spitse teksten die balanceren tussen eerlijk en brutaal (‘feel like a lady and you’re my ladyboy’). En dan is er natuurlijk die stem, een stem die overloopt van soul en persoonlijkheid.

Op haar tweede album Back To Black is de stem van Winehouse volwassener en zo mogelijk nog soulvoller. Haar verslavingsgevoelige persoonlijkheid heeft zijn sporen nagelaten, getuige het magere meisje dat apathisch in de camera kijkt op de coverfoto. Het album heeft dan ook een donkerder tintje dan Frank.

De humoristische teksten zijn er nog altijd. Zo gaat “Me & Mr. Jones” over het dumpen van een vriendje, omdat hij geen kaartje regelde voor het concert van rapper Nas (Nasir Jones). Maar de meeste nummers lijken geaard in verdriet.

Back To Black is opgedragen aan ‘anyone who falls in love every day,’ zo lezen we in de bedankjes van het cd-boekje. Achter de markante persoon Amy Winehouse schuilde iemand die hunkerde naar liefde, maar alleen stierf.

Amy Winehouse was muziek. En als we haar enorme pruiken, alcohol- en drugsgebruik, relaties met foute mannen en gênante optredens zijn vergeten, zal deze er nog altijd zijn. De muziek van een onbegrepen jonge vrouw die verslaafd was, vooral aan liefde.