Alicia Keys in de video voor "Girl On Fire"Voordat Emeli Sandé en Bruno Mars gewapend met een piano hun soul de popwereld inbliezen, was er Alicia Keys. De ‘girl next door’ met vreemde vlechtjes breekt in 2001 door en is sindsdien niet meer weg te denken uit de R&B-scene. Girl On Fire is alweer haar vijfde studioalbum.

Alicia Keys is niet meer dat pianospelende meisje die de wereld veroverde met haar popsoul. Liedjes als “Fallin’”, “If I Ain’t Got You” en “No One” zijn die van een jonge vrouw worstelend met de liefde. Inmiddels is de 31-jarige getrouwd met haar grote liefde en moeder van een zoontje (ook te horen op “When It’s All Over”). Heeft ze nog wel inspiratie voor passionele liefdesverklaringen?

Alicia Keys "Girl On Fire"Misschien dat daarom eerdergenoemde Sandé en Mars zijn ingeschakeld om te helpen wat vurige liefdesliedjes te pennen. Emeli Sandé heeft afgelopen jaar bewezen dat zij de soulballad als geen ander beheerst. Ook Bruno Mars weet zijn gevoelens feilloos om te zetten in pianoklanken en ontroerende teksten, getuige zijn vele hits.

Voor de productie zijn toppers als Rodney Jerkins, Salaam Remi, Pop & Oak, Babyface en echtgenoot Swizz Beatz opgetrommeld. Voorheen werkte Keys steevast met producer Kerry “Krucial” Brothers. Met haar nieuwe droomteam hoopt zij een topalbum af te leveren.

Emeli Sandé schreef “Brand New Me” en “Not Even The King”, maar ze hadden net zo goed van Keys’ eigen hand kunnen zijn. Het is namelijk niets wat we niet eerder van haar hoorden. Bovendien heeft haar stem wat kracht verloren. Het dramatische “101” is een hoogstandje, maar Sandé kon deze compositie misschien beter voor zichzelf bewaren. Keys klinkt niet overtuigend.

Alicia Keys (midden) met Swizz Beatz (links) en Maxwell (rechts)Dat is eigenlijk het grote probleem op Girl On Fire. Het zijn goede liedjes, maar Keys laat ze niet knallen. Nummer als “Listen To Your Heart” blijven niet hangen.

Ook het opzwepend bedoelde “New Day” slaat de plank mis, met de hip hop beats en clichématige tekst.

Waar rook is, is gelukkig ook vuur. Eerste single “Girl On Fire” is één van Keys’ beste nummers tot nu toe. Ze gaat vocaal eindelijk weer los. Op “Fire We Make” gebeurt het omgekeerde. Dit ingetogen, sensuele duet met Maxwell is soul van de bovenste plank.

“Tears Always Win” mag dan geschreven zijn door Bruno Mars, de vertolking van Alicia Keys is super. Je zou wensen dat ze op het hele album zo zingt. Maar dat is niet zo.

Alicia Keys is een groot talent. Wanneer zij een connectie maakt met haar muziek, zorgt ze voor vuurwerk. Helaas gaat het grootste deel van Girl On Fire in rook op. Daar veranderen zelfs de beste producers en componisten niets aan.